Äntligen. I morse vaknade jag utvilad!  Det där med god sömn är ingen självklarhet, men viktigt för att man ska må bra. Det är i djupsömnen som musklerna reparerar sig och immunförsvaret stärks. Extra viktigt när man tränar mycket. Jag har insett att ”skärmtid” före sänggåendet är förödande för nattsömnen. Jag har slutat ta med mobiltelefonen i sängen. Tydligen stör det blå skärmljuset vår förmåga att varva ner, eftersom skärmljuset påminner om dagsljuset och signalerar att kroppen ska vara vaken. Jag har också satt en timer som talar om för mig en halvtimma innan det är dags att gå till sängs att jag ska börja varva ner. Faktum är att det fungerar! Nu gäller det bara att hålla fast vid dom nya vanorna, vilket inte alltid är så lätt…

Dagen börjar med grötfrukost, min specialare med havregryn,nötter, äpple, riven ingefära och kanel. Havregryn är ett superbra livsmedel som fungerar som ”mat” för de goda bakterierna i magen dvs föder tarmfloran. Att äta havregryn är minst lika bra för magen som att t ex dricka yoghurt med bakteriekultur. Riven ingefära stärker immunförsvaret och nötter innehåller bland annat aminosyran tryptofan som behövs för ”må bra” -hormonet serotonin.

Idag ser jag fram emot kvällens intervallpass med Göteborgsvarvets löparkväll i Skatås. Innan dess ska jag slipa på min föreläsning inför Göteborgsvarvet Expo, gå på nätverkslunch med BNI, bokföra fakturor, förbereda kundmöte, registrera mitt mässerbjudande på Expots hemsida, jaga kattvakt inför helgens resa till Ljungsbro där jag ska springa ”Kanallöpet” mm….Sedan stupar jag förmodligen i säng…utan mobiltelefon.

stock-photo-42370352-fast-asleep